Washington, DC – The American
Meat Institute (AMI) today said that World
Cancer Research Fund’s (WCRF) recommendations
to limit red and processed meat intake to
extremely low levels reflect WCRF’s well-known
anti-meat bias and should be met with
skepticism because they oversimplify the
complex issue of cancer, are not supported by
the data and defy common sense.
“WCRF’s conclusions are extreme,
unfounded and out of step with dietary
guidelines,” said AMI Foundation Vice President
of Scientific Affairs Randy Huffman, Ph.D.
“Headlines associated with this report may give
consumers another case of nutrition whiplash.
The consistent finding in diet and cancer
research is inconsistency,” he added. “No
health groups should be dispensing clear-cut
recommendations on specific foods when studies
continue to contradict each other time after
time.” Huffman stressed that the
recommendations stand in sharp contrast to
mainstream advice in the U.S. Dietary
Guidelines.
The causes of cancer are extremely
complex and involve factors like genetics, the
environment, lifestyle and a host of other
issues, Huffman noted. “Given the complexities
and conflicting research findings, it is
inconceivable that WCRF could draw definitive
conclusions and make such precise
recommendations about specific food
categories,” he said.
Harvard Data Showing No Relationship
Between Meat and Colon Cancer Not Considered
Huffman expressed strong concern that
all relevant research was not considered by the
WCRF panel. In particular, he noted that the
largest study ever done on red meat and colon
cancer – a 2004 Harvard School of Public Health
analysis involving 725,000 men and women and
presented at the 2004 American Association for
Cancer Research Conference – showed no
relationship between the two.
The paper, “Meat and fat intake and
colorectal cancer risk: A pooled analysis of 14
prospective studies” was presented in abstract
form, but never appears in its complete form in
the published literature three years after it
was presented. As a result, these data were not
factored into WCRF’s 2007 report.
“This study uses what is considered
perhaps the most reliable approach to analyzing
relationships: pooling original data together
and analyzing it,” Huffman said. “Given the
study’s size, approach and very important
finding, we’d like to know why it hasn’t
published. WCRF and consumers deserve access to
this federally funded data, which shows that
red meat and processed meat were not associated
with colon cancer.” Media reports indicate that
lawmakers are now asking Harvard why the study
has not published given its completion three
years ago, given its federal funding and given
the significant impact it may have had on
WCRF’s conclusions.
“When this Harvard data showing no
relationship between red meat and cancer is
coupled with studies that found no association
or only weak associations between red meat and
cancer, we must absolutely dispute WCRF’s
conclusions,” Huffman added.
Processed Meats Are Safe
Huffman also disputed the report’s
extreme recommendations on processed meats.
Huffman pointed out that “our own systematic
review of the literature by independent
epidemiologists has documented that 15 of 16
comparisons regarding processed meat and
colorectal cancer in men were not statistically
significant. The literature simply does not
support the recommendations of the WCRF
report,” he said.
“Processed meats that contain nitrite
are safe and sodium nitrite is an essential
ingredient whose safety is without question,”
Huffman said. “The National Toxicology Program
in 2000 – considered the gold standard when it
comes to assessing cancer risk – fed very high
levels of nitrite to rats and mice. The NTP
panel determined that nitrite at these high
levels did not cause cancer. Thus experts and
the FDA concluded that the extremely low levels
used to cure meats are safe as well.” NTP is a
division of the U.S. Department of Health and
Human Services.
Huffman said there are many
misconceptions surrounding nitrite use and that
chief among them is the major source of nitrite
in the diet. “Humans derive 93 percent of their
daily nitrite intake from vegetables and human
saliva,” he said.
“Less than five percent of human
nitrite intake comes from cured meats. If
nitrite caused cancer – which it does not –
then vegetables and swallowing would be the
most significant risks to humans. And if
nitrite were a carcinogen, then that would make
WCRF’s recommendations to eat more fruits and
vegetables downright dangerous.”
“It may not be the most exciting
headline, but it is the best advice: eat a
balanced diet in moderation,” he added. He said
that meat products offer one of the best
sources of protein, vitamins and minerals, some
of which are not found in other foods, but are
important for good health. Huffman advised
consumers to take the following steps:
• Eat a balanced diet consistent with
U.S Dietary Guidelines.
• Get daily exercise.
• Maintain a healthy body weight.
For more information, including an
abstract of the Harvard study referenced above,
visit http://www.meatpoultrynutrition.org
or http://www.meatsafety.org.
Media note: AMI Foundation Vice
President of Scientific Affairs Dr. Randy
Huffman is available for comment by phone or in
person. A broadcast quality taped response is
available upon request. To preview the taped
response, go to http://www.meatsafety.org
or http://www.meatpoultrynutrition.org.
To request the b-roll, contact
jriley@meatami.com.
Home > AMI Foundation > Press Releases > American Meat Institute...
American Meat Institute Calls WCRF Panel Recommendations on Meat Consumption Extreme and Unfounded
Wednesday, October 31, 2007



